Zarządzanie czasem i firmą
Powiedzenie ,,czas to pieniądz” rozumie większość ludzi. Nieliczne wyjątki stanowią członkowie pierwotnych społeczeństw, w których wciąż nie przyjęły się zegarki. W tak zwanym świecie Zachodnim trudno znaleźć kogoś, komu by się nie spieszyło. Ludzie mają bowiem poczucie, że nie można marnotrawić czasu i tym samym tracić cennych pieniędzy.
W sposób szczególny odczuwają to przywódcy oraz liderzy. Ich zadaniem jest nie tylko panować nad własnym czasem, ale również zarządzać dniem pracy swoich podwładnych. Przywództwo w organizacji wymaga, aby dawać dobry przykład. Dlatego najlepsi liderzy próg firmy przekraczają jako pierwsi, a wychodzą ostatni. Nie marnują dnia na mało efektywne działania, skupiają się natomiast na systematycznym wykonywaniu obowiązków. Taki lider to skarb nie tylko z punktu widzenia firmy, ale także z perspektywy każdego pojedynczego pracownika. Otóż dzięki swojemu przełożonemu może on nauczyć się, czym jest zarządzanie czasem. Jeżeli człowiek pojmie zasady tego procesu, na pewno będzie mu się żyło spokojniej i bardziej dostatnio. Aby czerpać w pełni z dostępnego czasu, niekiedy trzeba też nauczyć się delegować obowiązki.
Niestety, nie wszyscy liderzy rozumieją taką potrzebę. Niektórym wciąż wydaje się, że chcąc mieć coś zrobione dobrze, muszą zrobić to sami. Nie jest to jednak prawda. Zbudowanie solidnego zespołu oraz zarządzanie swoim czasem to podstawy osiągania sukcesu w życiu zawodowym. Na pewnym poziomie służbowej hierarchii nie można wszystkiego robić samemu.